هر یک از کارت شناسایی ساده و هوشمند دارای کاربردهای گوناگونی می باشند. اما میان این نوع کارت ها از لحاظ تکنولوژی ساخت و ویژگی ها تفاوت هایی وجود دارد. به صورت کلی کارت شناسایی هوشمند تفاوت ‌های بسیاری با کارت شناسایی ساده دارد. طی این نوشتار قصد داریم به مقایسه کارت شناسایی ساده و کارت شناسایی هوشمند بپردازیم تا تفاوت میان آنها مشخص گردد. پیش از هر چیز به تعریفی مختصری از هر دو نوع کارت شناسایی می پردازیم و سپس آن ‌ها را با یکدیگر مقایسه می نماییم.

کارت شناسایی هوشمند

کارت شناسایی هوشمند کارتی است که قابلیت ذخیره سازی، ویرایش و حذف اطلاعات را دارد. این نوع کارت ها از جنس پی وی سی تولید شدند و روی آنها نوارهای مغناطیسی و تراشه ‌های دیجیتالی تعبیه شده است. در واقع این نوع کارتها از دو لایه PVC تولید شدند که نوار یا تراشه مذبور از طریق دستگاه های مخصوصی میان این دو لایه قرار می گیرد. کارتهای شناسایی هوشمند در انواع متنوعی تولید می شوند که از جمله پرکاربردترین آن ها می توان به کارت مایفر اشاره نمود.

کارت شناسایی ساده

کارت شناسایی ساده پیش از نوع هوشمند مورد استفاده بوده است. این کارت ها معمولا به صورت یک کارت مقوایی معمولی یا یک کارت PVC ساده چاپ می شدند. در عصر حاضر استفاده از کارت های شناسایی مقوایی به شدت کاهش یافته است و بیشتر شاهد استفاده از کارت ‌های پی وی سی می باشیم. کارت شناسایی ساده فاقد تراشه و نوار مغناطیسی می باشد. در واقع این نوع کارت ها خاصیت مغناطیسی ندارند و نمی توان اطلاعات را روی آنها ذخیره نمود. از انواع رایج این کارت ها می توان به کارت دانش آموزی ، کارت شناسایی بیمه و کارت شناسایی تشکل ‌های غیر رسمی اشاره نمود.

مقایسه کارت شناسایی ساده و هوشمند

در ادامه قصد داریم با بررسی ۵ معیار تفاوت میان کارت های شناسایی هوشمند و ساده را مشخص نماییم. این پنج معیار عبارتند از :

  1. امنیت: از آنجایی که اطلاعات درج شده بر روی کارت شناسایی ساده به صورت چاپی هستند، دسترسی به آنها بسیار راحت است و حتی امکان چاپ جعلی کارت نیز وجود دارد. اما اطلاعاتی که بر روی تراشه کارت های هوشمند ذخیره می شوند به صورت رمزگذاری شده هستند. لذا امکان دسترسی به آنها بسیار سخت و غیر ممکن می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که امنیت کارتهای هوشمند بالاتر است.
  2. کارایی بیشتر: کارت هوشمند امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد بنابراین امروزه اغلب کارتهای شناسایی به صورت هوشمند تولید می شوند. کارت های ساده و معمولی قابل استفاده برای یک حوزه خاص می باشند اما با چاپ کارت هوشمند می توان حوزه‌های مختلفی را تحت پوشش قرار داد. بنابراین می توان نتیجه گرفت کارتهای هوشمند کارایی بیشتری دارند.
  3. تنوع و انعطاف پذیری بیشتر: همانگونه که اشاره نمودیم در نوع هوشمند یک تراشه دیجیتالی قرار می دهند که برای بارگذاری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. در صورت لزوم نیز می توان اطلاعات روی تراشه را تغییر داد یا حذف نمود. اما این قابلیت ها و امکانات در کارت های ساده وجود ندارد.
  4. چاپ کارت: هر دو نوع کارت از لحاظ ظاهری تقریبا مشابه یکدیگر هستند و از نظر وجود مواردی نظیر تراشه و نوار مغناطیسی تفاوت دارند. اما به صورتی کلی جنس بدنه آنها با یکدیگر تفاوت دارد. کارت های هوشمند از جنس پی وی سی تولید می شوند که برای چاپ آنها به دستگاه پرینترهای مخصوصی نیاز است. همچنین برای چاپ هر کدام از آنها از تکنیک های مختلفی استفاده می شود.
  5. قیمت کارت: قیمت کارت شناسایی بر اساس قابلیت ها و امکاناتی که دارد تعیین می گردد. بنابراین نباید انتظار داشت که قیمت کارت شناسایی هوشمند و ساده یکسان باشد زیرا دارای کاربردهای متفاوتی هستند. نوع هوشمند امکانات بیشتری ارائه می نماید بنابراین قیمت بالاتری دارد. اما نوع ساده ی آنها برای کارهای معمولی مناسب می باشد و قیمت کمتری نیز دارد.
چاپ کارت شناسایی pvc

چاپ کارت شناسایی pvc

چاپ کارت شناسایی pvc و چاپ کارت پرسنلی سازمان‌ها، علاوه بر اینکه هویت شخص را مشخص می‌کند هویت سازمان را نیز مشخص می‌نماید. به همین دلیل استفاده از کارت‌های pvc برای چاپ کارت شناسایی اداری که کیفیت بالا و ماندگاری چاپ بالایی دارد توصیه می‌گردد. 

قیمت چاپ کارت pvc به دلیل تنوع چاپ و همچنین متفاوت بودن نوع چاپ در سایت درج نمی‌گردد. چاپ کارت شناسایی پی وی سی فوری را با بهترین کیفیت و بالاترین ماندگاری چاپ ارائه می‌دهد. برای مشاوره در خصوص چاپ می‌توانید با قسمت فروش چاپ پاسارگاد به شماره تلفن 88931367-021 تماس حاصل فرمائید.