کارت های (Read/Only(R/O 125K و کارت مایفر( MIFARE 1K ) دو نوع خاص از کارت های کنترل دسترسی هستند که در برخی موارد باهم اختلاف دارند که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

کارت(Read/Only(R/O 125K و کارت مایفر دو نوع خاص ازکارت‌های هوشمند هستند که با استفاده از PVC ساخته می‌شوند و به کمک قطعات مغناطیسی قابلیت هوشمند سازی پیدا می‌کنند. انواع مختلفی ازکارت های هوشمندکارت های هوشمند کارت های هوشمندساخته شده است و باوجوداینکه عملکرد بسیاری از آنها مشابه است، اما برخی قابلیت‌های ویژه در آنها وجود دارد که هر کدام از کارت‌ها را نسبت به سایر کارت‌ها متمایز می‌کند. دو نوع بسیار معروف و رایج از کارت‌های هوشمند(کارت RFID ) کارت‌های مایفر هستند که تقریباً بیشتر بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

به‌احتمال‌زیاد در نگاه اول کسی متوجه تفاوت بین کارت r/o 125k و کارت مایفر نمی‌شود و تنها شبیه بودن آنها به کارت‌های PVC ملاک تشخیص آنها می‌شود. البته عملکرد آنها می‌تواند گویای این تفاوت‌ها باشد و از لحاظ کارشناسان، این کارت‌ها تفاوت ملموسی دارند که باعث می‌شود استفاده از هر کدام از آنها به یک حیطه خاص محدود شود و کاربرد چندانی در سایر حوزه‌ها نداشته باشند.

پس با علم به این موضوع، به تعریف کارت RFID و کارت مایفر خواهیم پرداخت و قابلیت‌های آنها را ذکر خواهیم کرد. طبیعتاً قابلیت‌های آنها می‌تواند تفاوت‌های این دو کارت را به‌خوبی نشان دهد و درنهایت می‌توان انتخاب آنها را به انتظاری که از کارت داریم منوط کرد.

تماس با چاپ پاسارگاد

سیستم RFID

RFID
عبارت کامل: Radio-frequency identification
سامانهٔ بازشناسی با امواج رادیویی سامانهٔ شناسایی بی سیمی است که قادر به تبادل داده ها به وسیلهٔ برقراری اطّلاعات بین یک Tag که به یک کالا، شئ، کارت و… متّصل شده است و یک بازخوان (Reader) می باشد. سامانه های RFID از سیگنال های الکترونیکی و الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بدون تماس بهره گیری می کنند.

تکنولوژی RFID یک تکنولوژی قدیمی است که بر اساس تبادل فرکانس رادیویی بین دستگاه RFID و کارت فرستنده عمل می‌کند. با توجه به اینکه در کارت‌های RFID از فرکانس رادیویی استفاده می‌شود، توانایی و قدرت این امواج نقش مهمی در عملکرد کارت بازی می‌کند. کارت‌های UHF، HF و LF از تکنولوژی RFID بهره می‌برند و با توجه به توانایی امواج آنها، می‌توانند به‌صورت تماسی یا غیر تماسی استفاده شوند.

کارت‌های RFID از وجود نوارهای مغناطیسی یا بارکد در پشت کارت برای ایجاد خصوصیات مغناطیسی استفاده می‌کنند و این قابلیت را دارند که اطلاعات دارنده کارت را ذخیره کنند. درواقع در این نوارهای مغناطیسی اطلاعاتی ذخیره می‌شود که منحصربه‌فرد بوده و امکان دسترسی به آن برای افراد غیرمجاز وجود ندارد. از کارت‌های RFID در کارت های بانکی کارت‌های بانکی ATM،  کارت‌های دانشجویی،کارت‌های شناسایی و کارت تردداستفاده می‌شود.

کارت‌های RFID قابلیت استفاده در منزل و دفتر را دارند و می‌توان از آنها برای کنترل دسترسی و کنترل تردد استفاده کرد. این کارت‌ها عمدتاً در فرایند احراز هویت و حضوروغیاب کارکنان استفاده می‌شوند. البته برخی از کارت‌های RFID را می‌توان در پارکینگ‌ها و ثبت زمان تردد مورداستفاده قرار داد.

 

کارت pvc -چاپ پاسارگاد 88911258-9

 

کارت‌های مایفر

کارت های مایفربه‌عنوان کارت‌های هوشمند شناخته می‌شوند و انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کارت‌های r/o 125k دارند. این کارت‌ها از حافظه مناسبی برخوردار هستند و این حافظه را می‌توان شخصی‌سازی کرد و تغییر داد، به همین دلیل برای آنها از لفظ کارت‌های هوشمند مایفر استفاده می‌شود. البته هوشمند بودن کارت‌های مایفر به دو دلیل اصلی است که اولین آن به قابلیت درج اطلاعات و حذف اطلاعات از حافظه آنها برمی‌گردد و دلیل دوم مربوط به نوع تراشه استفاده شده در کارت مایفر و قابلیت‌های آن می‌باشد.

  • کارت مایفر ساده: کارت‌های مایفر ساده از یک تراشه ساده بهره می‌برند که می‌توانند اطلاعات را ذخیره کنند و امکان تغییر اطلاعات آنها وجود دارد.
  • کارت مایفر ترکیبی: کارت‌های ترکیبی مایفر، علاوه بر تراشه به نوارهای مغناطیسی یا بارکد مجهز شده‌اند که می‌توانند در نقش مختلف ایفای نقش کنند.

کارت مایفر از بهترین راهکارها برای کنترل دسترسی و احراز هویت است. سرعت و امنیت بالای کارت مایفر و سهولت در استفاده ویژگی های این نوع از کارت PVC است. همین ویژگی ها باعث شده کارت مایفر بیشترین قابلیت استفاده را داشته باشد.

کارت pvc -چاپ پاسارگاد 88911258-9

تفاوت کارت MIFARE و دیگر کارت های RFID

تفاوت کارت MIFARE و کارت RFID در این است که یک کارت MIFARE حافظه بیشتری نسبت به کارت RFID دارد و بطور گسترده ای از این کارت ها در هتل ها برای کارت های اعتباری و کارت‌هایی با اهداف شناسایی استفاده می شوند. IC های Mifare در بیش از یک میلیارد فرستنده RFID استفاده می شود. این تراشه ها با استاندارد بین‌المللی ISO / IEC 14443 Type A مطابقت دارد، که به طور گسترده در کارت های هوشمند بدون تماس استفاده می شود. به عبارت دیگر، Mifare نام تجاری RFID است.

چاپ انواع کارت pvc با بهترین کیفیت و ارزانترین قیمت! جهت سفارش چاپ کارت پی وی سی و یا دریافت مشاوره رایگان در خصوص چاپ این نوع کارت ها می ‌توانیدبا کارشناسان چاپ پاسارگاد تماس حاصل فرمایید.